Dubai

2016 Dubai

Forrige gang jeg var i Dubai, i 2010, var emiratet i skikkelig trøbbel som følge av finanskrisen. Verdens største ansamling av skyhøye heisekraner stod uvirksomme rundt mer eller mindre halvferdige høyhus, og det generelle inntrykket var nokså nedslående.

Forrige gang jeg var i Dubai, i 2010, var emiratet i skikkelig trøbbel som følge av finanskrisen.

Verdens største ansamling av skyhøye heisekraner stod uvirksomme rundt mer eller mindre halvferdige høyhus, og det generelle inntrykket var nokså nedslående.

Tekst: Louis Røren  Foto: Dubai Golf og Louis Røren

Så var det at fetter sjeik Khalifa i nabo-emiratet Abu Dhabi kom til unnsetning. Og siden har Dubai bare sett oppover, stadig høyere, stadig enda høyere. I stedet for masser av heisekraner og halvferdige bygninger er horisontene i dag fylt av ferdigstilte høyhus, det ene høyere og mer arkitektonisk fantasifullt enn det andre.

dubai city

Lever som aldri før

Hvordan regnskapet Abu Dhabi og Dubai seg imellom er gjort er ikke godt å si, men fasiten er like fullt at Dubai i 2016 er levende som aldri før. De fleste kranene er borte, men det betyr ikke at det er stopp i videre utbygging, med unntak kanskje av noen av de mer fantasifulle offshore prosjektene som Palme2, Globen, med videre. Men verdens høyeste bygning er fullført og har like godt fått navn etter emiren i Abu Dhabi – kanskje en av lånebetingelsene? I skrivende stund leser jeg at nok et bygg er under planlegging som selvsagt skal bli enda høyere enn Burj Khalifa.

 Verdt pengene

Dubai imponerer på mange vis med sin standard og kvalitet på det meste, selv om mange opplever det litt plastikk fantastisk, dog et sted som må oppleves. Reisemulighetene fra Norge er blitt usedvanlig mange og rimelige, som gjør Dubai til en attraktiv destinasjon for skandinaver.

Denne gang er jeg imidlertid her for å gjenoppfriske minner fra noen av golfbanene jeg spilte i 2010. Og hvilke positive erfaringer det ble! Uten videre vil jeg hevde at banene i de fleste henseender er vanskelige å overgå. Dette innbefatter standard på og utenfor spillefeltene, layout, service, klubbhus, inklusive proshopene, restaurantene og ikke minst garderobefasilitetene. Joda, smaker det, så koster det. Men en runde golf i Dubai inkluderer så mye mer enn bare golfspill på en bane. Så får det bli opp til den besøkende selv å avgjøre om alle kostnadene er verdt det. Jeg mener det er det da jeg er overbevist om at ekstrakostnadene er glemt lenge før den gode opplevelsen etter runden blir borte.

Uforutsigbar trafikk

Denne gang har jeg satt av to dager til mitt besøk, på gjennomreise til det fjerne Østen fra Oslo.

Flyturen tar drøye fem timer og jeg ankommer Dubai rundt midnatt med Emirates Airlines fra Oslo. Blant verdens beste flyselskaper, tør jeg hevde. Og det er ingen ulempe å ankomme selskapets egen terminal på den omfattende flyplassen som ligger meget nærme det som benevnes som City Centre.

Jeg har bestilt hotell i nærheten av flyplassen da jeg skal spille golf tidlig neste morgen på Dubai Creek CC som også ligger i samme området. Det vil si, det tar meg under 10 minutter med drosje fra flyplassen til mitt hotell i Port Saeed, som bydelen heter, og tilsvarende derfra neste morgen til golfbanen. Et smart valg da trafikken i Dubai kan være ganske uforutsigbar, spesielt i rushtiden, og avstandene er vesentlig lengre bydelene imellom enn det de fleste synes å tro.

Dubai Creek klubbhus og 18. green

Dubai Creek klubbhus og 18. green

Dubai Creek Golf Club

Godfølelsen setter inn allerede i den vakre oppkjørselen til det ikoniske klubbhuset, verdenskjent for sin seilformete arkitektur der det ligger ved bredden av Dubais eneste fjordarm, Dubai Creek. Den strekker seg over en mil innover i landet fra kysten og er et velkomment flytende element i det som forøvrig var, og til dels fortsatt er, ren ørken.

Jeg har god tid før min tildelte starttid, som gir meg anledning til å studere klubbhusfasilitetene nærmere, samt besøke treningsområdene som ligger like inntil klubbhuset. Selvsagt råder det

stil og orden også her. Golfbilene er utstyrt med det siste i GPS systemer, leiekøllene de nyeste Ping-settene, ballpyramidene på drivingrangen inviterende og det er bare å velge mellom det og flere områder med putting og pitching. Naturligvis fins det også en 9 hulls kortbane for de med dårlig tid, er nybegynnere, eller rett og slett vil trene sitt nærspill.

Jeg har fått starttid alene, hvilket i dag passer meg bra etter flyreisen og en heller kort natt. Allerede på hull tre tar jeg igjen 4-ballen foran. Men de er drevne engelskmenn og inviterer meg umiddelbart til å spille igjennom. Deretter hadde jeg ingen foran eller bak meg før helt mot slutten av runden. Tempoet gir meg god tid til å observere omgivelsene. Jeg lar meg imponere av banearbeiderne, som det finnes et utall av. Men de opererer meget diskret og forstyrrer overhodet ikke spillerne. At alt er på stell forstår jeg når jeg iakttar en banearbeider som går med kantklipper langs kjøreveiene, etterfulgt av en som soper opp uhumskhetene, deretter en tredje som blåser unna det som har sluppet unna, før fjerde mann kommer med sin giftpumpe og sprøyter de villfarne vekstene som uvilkårlig tvinger seg frem mellom betongkanter og hellebelegning. Mer striglete vedlikehold har jeg ikke sett siden jeg besøkte svenske Bro Hof under åpningsåret i 2010.

Dubai Creek GC

Godfølelsen inntakt

Banen Dubai Creek GC er ikke spesielt lang, og er ganske kompakt der den ligger noe inneklemt mellom vannet i Dubai Creek og veiene på motsatt side. Trafikkstøyen fra disse kan for noen muligvis være sjenerende på de få hullene som går langs yttergrensen, uten at jeg tillegger dette noen vesentlig betydning. Da er jeg mer opptatt av alt vannet som er i spill på omtrent halvparten av hullene, spesielt de to avslutningshullene. Kommer du av banene herfra uten å ha druknet en ball eller flere, har du enten spilt altfor forsiktig, slått spesielt rakt og godt, eller rett og slett hatt flaks. Selv får jeg par på begge (jeg tilhører første del av kategori to), som sikkert er en medvirkende faktor til at jeg går av banene med godfølelsen intakt.

Etter runden nyter jeg en velfortjent øl og utsikten i solskinnet på den omfattende terrassen utenfor klubbhuset. Rundt meg snakker de svensk og finsk. Jeg får senere bekreftet i proshoppen at jeg er eneste nordmann her i dag. Underlig.

Emirates GC klubbhus

Emirates Golf Club

Neste dag er jeg booket for spill på Emirates Golf Club. Den omfatter den sagnomsuste Majlis, hvor den TV-overførte EuropaTour turneringen spilles hvert år i januar, samt den mindre omtalte Faldo-banen.

Majlis er den eldste og åpnet i 1988, den første gress golfbanen i UAE, som en begynnelse på de omfattende utviklings- og moderniseringsplanene datidens emir fikk lagt. Å se bilder fra baneområdet den gang og i dag sier mye om den utviklingen som har skjedd i Dubai på kun noenogtyve år. (til Sigga; sammenstill bildet fra den gang og et fra nåtid)

Faldo banen åpnet opprinnelig på 1990-tallet, og ble kalt Wadi, men ble så ombygget i 2007 med assistanse av Nick Faldo som derved fikk æren av å få sitt navn tilknyttet banen. Hvor stor innflytelse han har hatt, eller hvor omfattende ombyggingen var, vet jeg ingen ting om, men denne banen er i alle fall av de mer spillbare jeg har spilt av de Faldo er gitt æren for. Her er ingen kamelryggede fairways, umotiverte avrenninger og andre unfair elementer som ofte karakteriserer hans baner. Tvert om er denne banen en ren fornøyelse å spille for en som meg som er rett, men kortslående. Macho-gutta som absolutt må bruke driveren på alle hull vil ganske sikkert få større problemer med skåren og ballbeholdningen. Men jeg ser moroa i å forsøke drive et par-tre av de kortere par4 hullene. Også par5 hullene er av det kortere slaget. Vanskelighetene ligger imidlertid ikke i lengden, men i den intrikate og omfattende bunkringen i landingsområdene og ikke minst rundt greenene. Denne dagen er jeg satt opp i ball med tre engelskmenn hvorav den ene jobber i Bahrain. De to andre var leger på konferanse. Fra en tentativ begynnelse, ble dette etter hvert en runde av det meget hyggelige og gemyttlige slaget. Slett ikke uvanlig, men jeg synes ofte å bli noe overrasket hver gang jeg blir satt opp i ball med totalt fremmede av ukjent spillferdighet.

Verdt å vite

For å bestille starttider i Dubai (og faktisk også for alle de andre banene i UAE samt Oman) kan dette fordelaktig gjøres gjennom selskapet Dubai Golf www.dubaigolf.com/booking@dubaigolf.com

Emirates Airline, Norwegian og SAS tilbyr alle nonstopflyvninger fra Oslo til Dubai. Kostnadene varier, men kan i perioder fåes ned til rundt kr 2500,- t/r.

Flyturen tar drøye fem timer og tidsdifferansen er tre timer.

Hoteller fins i alle prisklasser, standarder og beliggenhet. Det er bare å logge seg inn på

søkemotorer som www.booking.com, www.momondo.com m.v. for de beste dealene.

Men vær obs på avstandene. Det er for eksempel rundt syv mil fra flyplassen i øst til byområdet Jebel Ali i vest, og da bør du være orientert om beliggenheten av ønskete besøksmål.

For andre aktiviteter enn golf klikk deg inn på:

Atlantis The Palm www.atlantisthepalm.com

Big Bus Tour www.bigbustours.com

Burj Khalifa (verdens høyeste bygning) www.burjkhalifa.ae

Dubai Aquarium www.thedubaiaquarium.com

Dubai Dolphinarium www.dubaidolphinarium.ae

Dubai Fountains www.thedubaimall.com

Dubai Museum og Al Fahidi Fort (et må-besøk)

Heritage Village www.dubaitourism.com (en meget nyttig side for hele oppholdet)

Share this / Subscribe now

The details

  • Date: 15.11.2016
  • Tekst: Louis Røren
  • Photo: Dubai Golf og Louis Røren

See more

Advesting