Garmisch

Golfklub Garmisch-Partenkirchen

Golf under Zugspitze

Det er en rekke hemmelige perler av noen golfbaner rundt omkring i Europa. En av dem ligger ved foten av Tysklands høyeste fjell Zugspitze – like utenfor den fine lille fjellandsbyen Garmisch-Partenkirchen. Banen heter da også Golfclub Garmisch-Partenkirchen og er en nydelig, frodig golfbane med fargerike blomsterenger og praktfull utsikt til hvite fjelltopper i Alpene. En opplevelse å spille!

Men vi forbinder gjerne Garmisch-Partenkirchen med hoppuka, Nyttårsrennet, Arne Scheie og Anders Jacobsen som vant i år – når vi krøller oss opp i sofaen og hygger oss med hopprenn etter Nyttårsaftenens festligheter. Men Garmisch-Partenkirchen er mer enn bare hopp, og mer enn en snefylt vinterlandsby med glühwein og skiaktiviteter. Sommeren i denne lille alpelandsbyen er også en trivelig årstid med en grønn og frodig dal, gressende kuer, blomsterenger, sykkelstier, turstier i de bratte fjellsidene og en av Tysklands eldste golfbaner. Den todelte byen Garmisch og Partenkirchen er full av smale gater, brolagte torg, små kirker, trivelige kaféer, uterestauranter, små butikker, grønne parker med fargerike blomsterbed og massevis av små hoteller. Mange av sveitserhusene med de karakteristiske store flate takene, har nydelige, kreative veggmalerier – såkalte Lüftelmalerei som males med våt kalk og som lufttørker i solskinnet. De karakteriserer gjerne noe som foregår i huset eller i familien – alt fra religiøse motiver til malerier av hockeyspillere, skihoppere eller alpinkjørere – eller rett og slett vakker rosemaling. Alt pyntet med bugnende blomsterkasser og vakre haver. En stille, liten alpelandsby i Bavaria. Kjente idrettsstjerner som skiskytteren Magdalena Neuner, med 34 verdenscupseire, to OL gull og 12 VM gull, og alpinistene Christian Neureuther med seks verdenscup seire i slalåm og Rosi Mittermeier med ti verdenscupseire og to OL gull, og deres skikjørersønn Felix Neureuther, bor alle i Garmisch-Partenkirchen. Magdalena Neuner, Christian Neureuther og sønnen Felix er født her.

Zugspitze – Tysklands høyest punkt

Litt oppover i dalen tar vi den dramatisk bratte taubanen opp til toppen av Zugspitze, Tysklands høyeste punkt på 2966 meter over havet, og med en aldeles praktfull utsikt innover i Alpene både i Østerrike og Italia, og nedover dalen mot Garmisch-Partenkirchen og golfbanen. Her oppe er det flotte skimuligheter på isbreen om vinteren og utfordrende vandreruter om sommeren, Tysklands høyestliggende Biergarten og restauranter – og til og med en liten kirke!

Golfclub Garmisch-Partenkirchen

Og noen kilometer nedover i dalen, i den lille landsbyen Oberau finner vi golfbanen Golfclub Garmisch-Partenkirchen. Med nydelig beliggenhet tett inntil en bratt fjellvegg kledd med granskog som klorer seg fast oppover i steinuren. Og med en praktfull utsikt oppover i dalen mot fjellet Kramer på 1900 meter og de snekledte Alpefjellene bakenfor – som en teaterkulisse! Klubbhuset er i alpestil med hvit mur, mørkt bindingsverk og utskjæringer, og på forsiden ligger de flotte treningsanleggene – og banens første tee.

Golfclub Garmisch-Partenkirchen er blant Tysklands aller eldste golfklubber, stiftet i 1928 – og en virkelig herlig golfbane. Den er todelt med en forholdsvis flat frontnine og en noe mer kupert backnine. De første ni hullene strekker seg utover bunnen av dalen, flatt og med forholdsvis smale fairwayer. Det første hullet er det eneste par 5 hullet på frontnine og er et flott åpningshull som svinger ørlite mot venstre rundt en klynge med grantrær, med fjellene midt imot og frem mot en stor green. Sånn fortsetter det videre utover på hull to, et par 4 hull. Så følger fem par 4 hull på rekke og rad. Hull tre med en bekk tvers over fairwayen 100 meter før en opphøyet green. Det fjerde hullet er banens vanskeligste med et forholdsvis tøft utslag hvor du skal nå over den samme bekken med en 180 meter drive. Dessuten er det nokså smalt med trær på høyre side. Derfra og inn er det ytterligere et par hundre meter. Så det er et tøft par 4. Det femte og sjette er like lange, men åpnere og ørlite enklere. Så følger et herlig hull med høyt og smalt utslag i skogen – ut på en nokså smal fairway med et stort tre på venstre side og skog og out of bounce på høyre. Her skal du holde tunga rett i munnen, og helst nå fram i doglegen som vender mot høyre. Gjør du det, så er det 140 åpne meter inn til en stor og fin green. Det åttende er et fint lite par 3 på 145 meter, men inn i vinden til en green godt beskyttet av tre bunkre. Frontnine avsluttes med nok et par 4, som minner om de andre.

Herlig backnine

Så skifter banen fullstendig karakter når vi går ut på backnine. Det vil si, det tiende hullet minner om de første ni det – et flatt, men flott par 4 hull ut på en nokså åpen fairway bortsett fra et par store løvtrær på hver sin side. Greenen er stor og delvis ondulert. Så begynner den kuperte delen av banen opp mot fjellveggen som strekker seg langs banen. Hull elleve tar oss nokså bratt oppover en noe smalere fairway, med en dogleg mot høyre. Et tøft hull. Men får du til en god drive litt oppover langs venstresiden forbi doglegen, så har du et greit innspill opp til en noe forhøyet green på et platå. Det er out of bounds langs hele høyre siden. Det er det også langs høyresiden på det tolvte, som er et flott par tre med kraftig fall til en stor green. Et nydelig hull hvor greenen er kranset av løvtrær. Det trettende er kanskje banens tøffeste, og morsomste hull. Et par 5 nedover en fairway som smalner i bunnen ned mot en elv. For å få et godt utgangspunkt for neste slag bør du ligge på flaten nede ved elven. Men så er det klynger med trær på venstre siden, og disse umulige blomsterengene på begge sider av fairway. Og når du slår neste slag over elven må du slå forbi et grantre som står der som et hinder. Innspillet går over nok en elv til en forholdsvis flat og stor green. Et herlig, men vanskelig golfhull. Det fjortende er et meget vakkert hull, med utsikt til fjellene som en praktfull kulisse. Utslaget går over elven ut på en flott, åpen fairway som etter hvert stiger jevnt opp mot en stor green – hele tiden med Alpene midt imot. Et lekkert golfhull!

Bare lekkert

Så følger et nytt par 3 på 150 meter, men med fall hele veien til greenen langt der nede. Hull seksten går parallelt med det fjortende, tilbake mot elven og vann ved greenen, og det syttende ut på en flott flat fairway med dogleg venstre. Ikke la deg friste til å slå over trærne på venstre side. Blomsterengen strekker seg lenger ut enn du tror. Et snorrett slag ut på fairway gir deg et rent og åpent spill inn mot greenen. Banens siste hull er et fint par 3 inn mot klubbhusets terrasse, med en bunker på venstre side som nok fanger opp de aller fleste innspillene fordi du presses dit av skogen langs høyre side. Og når du huller ut foran publikum på terrassen, er det dit du vil gå for å feire en flott golfbane med en deilig frisk lokal tysk øl. Særlig de siste ni hullene er en opplevelse. Flott vedlikeholdt og med deilige frodiggrønne, ondulerte områder mellom hullene, nydelige fargesprakende blomsterenger, glitrende elver og speilblanke små vann med gullende rent vann, store løvtrær, ren og frisk fjelluft, praktfull utsikt til fjellene rundt Garmisch-Partenkirchen og med gjøken som understreker stillheten med sin monotone ko-ko i vårsolen. Det blir ikke så mye bedre enn dette!

Verdt å vite:

Great Golf of Course valgte å fly med Lufthansa direkte til München. Daglig avgang og pris fra ca kr 1.300 og flytid ca to timer. www.lufthansa.com.

Golfclub Garmisch-Partenkirchen ligger åtte mil fra München og noen få kilometer nedover i dalen fra byen, like utenfor den lille landsbyen Oberau. Banen er blant Tysklands eldste og er i all hovedsak en parkbane tett opp mot skogen nedenfor en bratt fjellvegg. Greenfeepriser finner du på www.golfclub-garmisch-partenkirchen.de. Mailadresse: kontakt@golfclub-gap.de.

Et par hyggelige små hoteller i sentrum av byen er Hotel Garmischer Hof, www.garmischer-hof.de, og Hotel Staudacher Hof, www.staudacherhof.de. Begge hotellene har golfpakker.

Det er verdt å ta turen opp til fjelltoppen Zugspitze på 2966 moh. All informasjon om denne ekspedisjonen, og annet i området finner du hos Ferienregion Zugspitzland, www.zugspitzland.de. Ta også kontakt med Det Tyske Turistkontor i Oslo, www.germany.travel/no/